Norsk-russisk kultursenter
Om NRKS Arkiv Galleri Linker  






     

Ballett-besøk i St. Petersburg
Artikkel opprettet 06.06.2014

Ballett-besøk i St. Petersburg

I april 2014 reiste en gruppe dansere fra Norsk Ballettinstitutt under ledelse av den kjente ballettpedagogen og koreografen Igor Ivanov til kulturfestivalen i St. Petersburg. Igor Ivanov har i en årrekke vært medlem av Norsk-russisk kultursenter og er vår samarbeidspartner. Han og hans ballettkollektiv har mange ganger deltatt på de festivalene for russisk kunst og kultur som senteret har organisert i mange norske byer gjennom årene, er alltid blitt møtt med stor applaus og rosende omtale og har bidratt til nye vennskapsbånd mellom Norge og Russland. Vi gleder oss over at ensemblet også i St. Petersburg høstet stor suksess og fikk dundrende applaus.
Det følgende er en artikkel skrevet av Olga Rozanova, som er en av Russlands fremste ballettkjennere og en høyt ansett historiker og kritiker. Rozanova er en hyppig deltaker på vitenskapelige konferanser i Russland og i utlandet og hennes vitenskapelige artikler og anmeldelser trykkes i aviser både i Europa og USA.

Olga Rozanova:
Klassikere og jazz i skjønn forening

Det er ikke bare våren som våkner til liv etter vintersøvnen. Også St. Petersburgs ballett får nytt liv. Den første svalen var den lenge ventede forestillingen ”Fåfengt fosiktighet” på Mikhailovteateret. Deretter braket den ti dager lange Marinskijfestivalen løs med mange interessante begivenheter. De sterke følelsene som den fjortende Marinskijfesivalen vakte, hadde knapt lagt seg før den ikke mindre populære Dance Open begynte. Den startet året etter og årets festival var dermed den trettende i rekken. Men det var heller ikke noe tomrom mellom dem. På Eremitasjeteateret fant det sted et møte mellom to ballettskoler – en fra St. Petersburg (under ledelse av Artur Borjajev) og en norsk (med Igor Ivanov som leder av gruppen og Kjerstin Karterud som direktør og kunstnerisk leder). De unge amatørdansernes forestillinger foregikk i en stappfull sal og ble møtt med stormende applaus fra publikum.

Møtet mellom de to ballettskolene kunne lett ha blitt en slags konkurranse. Men det ble øyeblikkelig klart at danserrne ikke hadde den minste grunn til å konkurrere. Petersburgdanserne fremførte klassisk ballett, mens gjestene fra Norge bidro med jazzdans. Vekslingen mellom så forskjellige, en kan gjerne si diametralt motsatte, former for koreografi, ga konserten et særpreg og møtet mellom utøverne ble ekstra interessant.

Den klassiske ballettskolen (som har eksistert i tyve år, tilknyttet skole nr. 210 på Nevskij Prospekt 14) viste etapper og former for tilegning av den høyeste form for teaterdans. Deltakere i alle aldre, fra forberedende og første klasse til avgangselever, trådte frem på scenen. Programmet omfattet ensembledans, masseopptreden og solonumre, deriblant de meste kompliserte variasjoner av ballettscener. Konserten åpnet med miniatyrnummeret Vals, fremført av førsteklassinger, og sluttet med en meget variasjonsrik Vals fra ”Tornerose”. Denne første fremføringen av denne valsen ble en slags ”smaksprøve” foran premieren på hele balletten, som vil finne sted nettopp her i Eremitasjeteateret i mai (med Nikolaj Markelovs koreografi og regi).

Klassisk dans krever perfeksjon. Noen av skolens elever har ennå ikke nådd dit. Men sett under ett var fremføringen meget rosverdig og lå noen ganger på et forbausende høyt nivå. For eksempel ble den kompliserte massescenen fra balletten ”La Bayadére” med Petipas koreografi danset så riktig i form og så klar i sin avtegning at den kunne ha vært fremført på en profesjonell scene. Det kan nevnes i farten at de beste elevene som går ut fra skolen blir ballettdansere eller fortsetter sin yrkesutdannelse på kulturinstitutter og til og med på ballettakademiet som bærer Vaganovas navn.

Gjestene fra Norge prøvde seg ikke på klassisk dans, de danset ikke i ballettsko, men i jazzdans-sko eller barbeint, men i sin genre lå de på et meget høyt nivå. Massekomposisjonene, som var fulle av teknisk kompliserte elementer, fremførte de i rykende tempo og upåklagelig synkront. Men det mest overraskende var det gnistrende temperamentet, som var ganske uventet fra tilbakeholdne nordboere. De kvinnelige dansernes store dyktighet og engasjement og de effektive kostymene ga farge til de noe ensartede dansene, der variasjoner av de samme kombinasjonene av bevegelser som regel gikk igjen, noe man ikke kan si om de klassiske numrene.

Den edle klassiske dansen og den ubendige jazzen fremhevet og utfylte hverandre med sine kontraster. Begge kollektivene hadde dessuten et felles trekk – de besto bare av jenter. Uten å gå nærmere inn på årsakene til det vil vi påpeke dette som en interessant kjensgjerning. Et annet faktum som fortjener oppmerksomhet er den yrkesmesssige bakgrunnen for lederne av henholdvis skolen i Petersburg og den norske skolen. Artur Borjajev og Igor Ivanov er begge utdannet ved den koreografiske skolen i Perm, men Artur gikk i klassen til Vladimir Tolstukhin, som i dag er kunstnerisk leder for denne skolen, mens Igor gikk ut fra Vaganova-akademiet i Boris Bregvadzes klasse. Begge fikk videreutdannelse i St. Petersburg, men danset på forskjellige teatre – Borjajev i Petersburg og Ivanov i Samara, Warszawa og Oslo. Og så, mange år senere, møttes de igjen, ikke bare som venner, men også ut fra den felles sak.

Det er et gjensidig ønske fra alle deltakerne i disse kunstneriske møtene at de vil utvikle seg til et solid samarbeid. Våre landsmenn har allerede fått invitasjon til å opptre i Norge, og vi vil med glede se de norske danserne på Nevas bredder.

Oversatt av Tore-Jarl Bielenberg







http://www.skedsmo.kommune.no/
   
© Norsk-russisk kultursenter   Web: Roy Carstensen. Oppdatert: 08.04.2018
Norsk-russisk.no bruker cookies for å huske ditt språkvalg på websiden.
Klikk på norsk eller russisk flagg i hjørnene for å velge språk.
OK